Vertrouwen is erg belangrijk op het internet. Mensen kopen niet van merken die ze niet kennen of niet vertrouwen. Het maakt hierbij niet uit of je een webshop of een marketingbureau bent, je online identiteit bepaalt of bezoekers zich veilig voelen om met je in zee te gaan. Authenticiteit wordt dus steeds belangrijker. Maar hoe bouw je het vertrouwen op met je sterke online identiteit. Daar kom je achter in deze blog.
Consistentie van je sterke online identiteit
Een sterke online identiteit begint bij herkenbaarheid. Je website, socialmediakanalen en tone of voice moeten hetzelfde verhaal vertellen. Als alle kleuren, logo’s en boodschappen met elkaar op één lijn liggen, ontstaat er een geheel. Consistentie geeft mensen de indruk dat je weet wat je doe en dat straalt betrouwbaarheid uit. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig controleert of je huisstijl nog aansluit op wie je bent als merk. Is de tone of voice op je socialmediaposts hetzelfde als die op je website? Wordt er door alle medewerkers op dezelfde manier gecommuniceerd met klanten. Door consistent hierin te zijn, bouw je vertrouwen op bij de doelgroep.
Laat zien wie er achter het merk zit
Klanten vertrouwen mensen en geen logo’s. Laat daarom zien wie er achter het bedrijf zit. Dit kan door gezichten te laten zien van je medewerkers, verhalen te delen en eerlijk te zijn over processen. Dat kan bijvoorbeeld met behind-the-scenes content, een persoonlijke over ons pagina of video’s vanuit de medewerkers. In sectoren waar professionaliteit en expertise belangrijk zijn, zoals de zorg, maar ook de marketing, is het van belang dat bezoekers meteen een betrouwbaar gevoel krijgen. Een voorbeeld hiervan is hoe bedrijven duidelijke antwoorden geven op vragen die klanten vaak stellen. Een goed uitgewerkte FAQ-pagina, zoals deze FAQ van Hajnadi, versterkt het gevoel van transparantie en helpt om twijfels bij bezoekers weg te nemen voordat ze contact opnemen.

Authentieke content wekt vertrouwen
Inhoudelijke content werkt goed om vertrouwen op te bouwen. Blogs, video’s of socialmediaposts laten zien dat je niet alleen iets wilt verkopen, maar ook informatie wil geven en waarde wil bieden. Deel dus je kennis en laat zien dat je de doelgroep begrijpt. Authentieke content heeft een persoonlijk karakter waardoor je sneller vertrouwen wint dan met reclame taal. Daarnaast kun je ook storytelling gebruiken. Dat laat namelijk zien waarom je als bedrijf doet wat je doet. Een verhaal over hoe het bedrijf is ontstaan bijvoorbeeld, blijft hangen bij de doelgroep. Zo bouw je niet alleen autoriteit op, maar ook emotionele verbinding.
Social proof zorgt voor sterke online identiteit
Social proof is een krachtig hulpmiddel om je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid te versterken. Hierbij kun je denken aan klantreviews, cases of certificaten. Het bewijs dat anderen je vertrouwen, is vaak doorslaggevend voor nieuwe klanten. Zorg ervoor dat deze elementen zichtbaar zijn op vaak bekeken plekken. Bijvoorbeeld op de homepagina, bij contactformulieren of bij een call to action (CTA). Een andere manier om social proof te laten zien, is het gebruik van echte namen, foto’s en resultaten waar mogelijk. Dat maakt je sterke online identiteit geloofwaardiger. Ook het vermelden van partners of keurmerken kunnen helpen om de drempel tot contact te verlagen.
Duidelijke en transparante communicatie
Wanneer communicatie onduidelijk of niet compleet is, kan dat twijfels op wekken. Daarom is het belangrijk om heldere taal te gebruiken en waar kan zo transparant mogelijk te zijn. Echter, heldere communicatie gaat niet alleen om tekst. Denk ook aan duidelijke navigatie op de website en goed vindbare contactgegevens. Een transparante klantreis, bouwt bij klanten vertrouwen op. Bezoekers moeten de antwoorden op hun vragen makkelijk kunnen vinden en niet te hoeven twijfelen over je werkwijze. Op die manier bouw je met een sterke online identiteit vertrouwen op.
Naast een sterke online identiteit, kun je ook vertrouwen opbouwen met productveiligheid. Lees er hier meer over.

